tisdag 21 augusti 2012

Brödsnittar med vitlökssmör och Romsås till kräftorna


Igår åt vi fylld baguette till mat som ni hittar här och överdelen av brödet som man skärde bort gjorde jag dess supergoda bröd snittar som det va vitlökssmak på och skit gott att doppa i romsåsen jag gjorde till!
Så på kvällen när barnen sov och sambon jobbade hade jag en egen liten kräftskiva och kollade på              a thousand words med Eddie murphy som faktiskt va riktigt bra, hade förväntat mig värsta komedin och det va det med men ja jag fällde även en liten tår i slutet för det va faktiskt lite sorgligt!
Men iallafall underbart att ha lite egen tid :-)

Här kommer iallafall hur jag gjorde brödsnittarna med vitlök
sätt ugnen på 220
Ta ca 2fulla matskedar bordsmargarin på ett litet fat/eller skål
pressa i en vitlök
krydda lite lätt med salt, grillkrydda och lite vitpeppar
Blanda runt med ex smörkniven och bred ut den över barkisbrödet
stoppa in i ugnen ca 10-13minuter
När dom är färdiga skär upp snittar inte för breda så det blir fler
(har man inte överdelen till barkisen så kan man ju breda vitlökssmöret på vanliga uppskärda baguetter eller rostat bröd och in i ugnen)

Och den goda Romsåsen
anpassa denna röra efter antal personer som ska äta och smaka av så du blir nöjd.
Denna sås passar även bra till fisk, framför allt Lax

Jag hade ca 2dl creme freich
1burk Rom
Rejält med dill
kryddade lite lätt med salt, svartpeppar tills jag va nöjd :-))
Blanda runt
(Jag gjorde såsen i en grön ljusbehållare, köpte dom (har flera) på en vanlig ica affär för nåt år sedan)

Kräftorna är ica`s egna kinesiska som är godast enligt min smak

Och det goda vinet som är lättdrucket passar såväl till festkvällen, som den goda maten, kräftorna, eller bara ett glas till kvällen är 3 små apor i tetra pack








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar