måndag 27 augusti 2012

Lax med ädelosttäcke och vitkålsmos med ädelost och rosesmak


Som jag skrev i förra inlägget så gjorde jag liten annan maträtt till mig!  Fast med vitkål!
Testade på att göra vitkålsmos (Lchf) och det blev riktigt gott så det ska jag göra fler gånger! Och moset går ju smaksätta lite som man vill med ex philadelphiaost eller annan färskost med smak man gillar!
Igår hade jag sånt himla sug på mögelost/ädelost, haha så min mat fick bli lite inspirerad av det!
Tro det eller ej med mögelost/ädelost är faktiskt himla gott i mat och för den delen bara sån ost på kex är skit gott!
Medans jag gjorde mos på vitkålen så gjorde jag vitkålsstuvning med potatis och bacon till stora killarna
recept hittar ni här på länken Vitkålsstuvning potatis och bacon

Lax med ädelost täcke
Blanda ihop ca 2msk creme freich och 2msk ädelost från tub (går även med vanlig ost som smulats sönder i creme freichen
Häll ev i lite salt och pepparmix
Blanda runt och smaka av om du vill ha i mer utav nåt
Bred sen på Laxen och stoppa in i ugnen på 220g i ca 15-20minuter tills Laxen är klar

Den andra Laxen på bilden är lillkillens men han får köra utan ost på

Vitkålsmos med rose och ädelost smak
(1portion)
Koka upp vitkål ca 4-5dl (färdigkokt ska va ca 4-5dl)
Koka upp vitkål och sänk när det börjar koka (ha ev i lite salt) (ha på lock)
Låt det koka i ca 10min
sila av vattnet
Lägg vitkålen i en bunke du kan köra mixer i
Lägg i ca 1-2msk creme freich och  ca 2msk ädelost från tub
krydda med salt, peppar, och örtkrydda och lite aromat
Häll även lite rosepeppar i handen och gnussa mellan händerna så det blir smulor
Kör med mixer tills det blir mos
Smaka av om du vill krydda med mer eller krydda med andra kryddor du gillar!
Gillar du inte kryddor och ost jag hade i så byt ut mot andra kryddor eller till ex philadefia eller annan mjukost du gillar
Jag är lite smått galen i rosekrydda så strödde även på lite ovanför moset, men såklart inget måste!



Lax med ädelost täcke




Vitkålsmos med rose och ädelost smak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar