måndag 3 september 2012

Köttfärssås och stekt vitkål istället för spaghetti

 Nu kommer ett av det ett recept på vad jag åt i förra veckan som jag inte hunnit fått in i bloggen!
Köttfärssås och så stekte jag vitkål istället för spaghetti!
Att köra Lchf när man är en barnfamilj är faktiskt inte så krångligt så att man ska behöver göra flera maträtter för det ska passa en själv och resten av familjen! Man behöver ju oftast bara byta ut som nu i detta fallet spaghettin!
Till killarna  i fam gjorde jag en makaronilåda fast tog lite av köttfärssåsen innan till mig!
Den makaronilådan hittar ni Här

Gör så här
Antingen så gör du köttfärssås precis som du gillar och brukar göra (vanlig grädde och inte matlagningsgrädde)
Eller också gör du köttfärssåsen som jag gjorde

Stek upp köttfärs
pressa i 1 vitlök och krydda med salt, vitpeppar, ev grillkrydda (inte ok vid strikt Lchf men går att göra egen grillkrydda (googla) eller köpa i Lchf butik), paprikakrydda och ca 1-2msk tomatpure (eller stevia felix ketchup)
häll i ca 1 dl vatten och lägg i en köttbuljong och rör runt tills den smält (är du strikt så kanske du har en buljong från hälsokost)
Häll i en burk/tetra pack krossade tomarer och ca 1dl Felix ketchup  sötad med stevia om du kör strikt och blanda sen runt
Blanda till sist i 1 pkt grädde

(stek ev i lök och champinjoner  1-2tsk sambal olek SUPERGOTT

Stek sen upp den mängden vitkål du vill ha tills den blir lite gyllenbrun (salta och peppra )
Ringla ev på lite sirap el honung på vitkålen vid stekning eller servering innan du lägger på köttfärssåsen
(inte helt ok vid Lchf men det avgör du själv om du vill ha lite för smakens skull beroende på vad strikt du är
går att söta med lite stevia om man vill istället)
(jag gillar när vitkålen får den lilla sötare smaken som vid kålpudding)
Jag la även lite riven ost på





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar