tisdag 2 oktober 2012

Laxgratäng i liten ugnsform (Lchf)


Idag va jag sugen på Lax!
Men eftersom sambon inte gillar Lax gjorde jag 2små minigatänger :-)
Jag fick en Lax och han kyckling
(recept till den kommer nästa inlägg så håll utkik :-)
Men båda Lchf
Gratängen va verkligen fräsch och super god och är lika gott vare sig man äter Lchf el inte
Stora sonen ville ha stuvade mackisar och köttbullar så det fick han
Och lilla killen han håller på och få tänder så han har ont i munnen, snorar och har feber så han matvägra vad det än är just nu vill han ha kall kräm! Inte lätt att va liten :-)

Men vilken mamma jag är 3maträtter för det ska passa alla, haha :-)

Gratängen har jag gjort i en mini form ca 1-2portioner beroende på hur mycket man lägger på tallrik

Gör så här
*Skiva 1tinad Lax och lägg skivorna i formen
*krydda med lite salt, pepparmix och ev lite flytande/pressad citron
*Skiva lite purjolök och lägg på
*Blanda ihop med en handvisp ca 1dl grädde, 2-3msk philadelphiaost, 1ägg
  ca 1krm salt,vitpeppar, nån nypa (efter behag) dill,persilja och gräslök (finns på glasflaska vid kryddor el
  liten kartong fryst el färsk)
  och ev några droppar fiskfond och några droppar citron
* Häll såsen över Laxen och strö ev nån fet riven ost över
*Stoppa in i ugnen på 220g ca 20-25min tills den ser ut att stannat till sig och blivit lite gyllenbrun


Tips
Vill du ha i mer fett lägg lite smör på Laxen innan du häller på såsen
Vill du göra större form så öka bara ingredienser, smaka av sås mer Lax och purjolök :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar