söndag 14 oktober 2012

Polled pork (Lchf variant) på mitt sätt


Igår gjorde jag polled pork för första gången!
Mums säger jag vad gott!
Verkligen värt att vänta några timmar och man hinner göra annat under tiden plus det doftar underbart gott och köttet går ju ha till mycket.
Många gånger används det till smörgåsar (baguetter med sallad, med barbecuesås och nån god kall dressing)
Men i mitt fall som nu kör Lchf så är ju inte bröd ett alternativ för mig!
Men ett annat alternativ jag kan tipsa om som skulle va perfekt vid Lchf är att göra egen rulle som kebab rulle fast med detta köttet! Min Lchf kebabrulle hittar ni här på länken Kebabrulle
Annars kan man ju göra en god sallad till, eller blanda köttet med creme freich och göra nån god röra!
Normalt ska detta kött va i ugnen med massa barbecuesås men eftersom jag kör Lchf plus jag inte hade barbecuesås hemma gjorde jag en egen liten sås och gned in köttet med innan jag stoppade den i ugnen!
Sen kan man ju experimentera hemma och lägga till och ta bort kryddor med mera efter vad man har hemma och gillar!
Men nu hur jag gjorde iallafall :-)

Du behöver
*Fläskkare utan ben (min låg på ca 800g)
*1-2 Gula lökar (dom behöver man inte äta men ger lite extra smak och doftar gott)
*1-2 vitlöksklyftor  (dom behöver man inte äta men ger lite extra smak och doftar gott)
*ca 3-4 msk Felix ketchup sötad med stevia
*ca 1msk tacosås (den går att byta ut till lite mer ketchup om man är strikt, innehåller socker men jag valde
   att ha i lite för lite starkare smak)
*ca 1tsk paprika pulver
*ca 1/2 tsk vitlökspulver
*ca 1-2 krm cayenne peppar
* ca 1/2 tsk chili pulver
*Ca 1-2 tsk sambal olek (beroende på vad starkt man vill ha)
* ev lite salt och peppar
*vatten

Gör så här
*Blanda ihop kryddorna och sambal oleken, och ketchupen i en liten skål
*Lägg blandningen på köttet och gnid in den med blandningen
*Lägg köttet i en ugnssäker gryta
*Häll ca 1-2 glas vatten i botten på grytan (Inte på köttets ovandel)
*Skala löken och dela den i klyftor och skala vitlöken och lägg den i vattnet
*Stoppa in i ugnen på 130g i ca 4-5timmar (tiden varierar lite på formen/storleken)
*Men det ska va mört och gå att riva isär lätt så det  ramlar isär lätt när du river med gaffeln
*Riv isär köttet med ex en gaffel
*Jag la sen köttet i en sil och hällde över vätskan så köttet fick lite mer smak men man kan ju även krydda
  det lite extra med ex paprika krydda efteråt om man vill ha mer smak på köttet

Löken las på köttet efteråt för lite garnering men det va ingen som åt den










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar